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<컬렉터의 비밀 창고 A Collector’s Secret Storages>


전시 <컬렉터의 비밀 창고 A Collector’s Secret Storages>는 비밀스럽고 은밀한 현대미술 컬렉터라는 가상의 인물을 설정하고, 그가 작품을 수집하고 연구하는 특별한 취미 활동의 장소가 세운상가 안의 작은 상점과 창고, 사무실이라는 설정을 배경으로 한다. 개별적으로 초대된 관람객들이 그의 비밀 창고들을 방문하고 관람하는 방식으로 전시를 진행한다. 이러한 설정은 일반적인 전시장에서 주요하게 경험해야하는 작품, 작업물이 아닌 그것을 제외한 다른 환경과 조건(작품이 전시 혹은 보존되기 적합한 물리적 상태, 좌대, 포장 등)을 작업의 주제로 끌어들이기 위한 장치로, 작품이 전시되고 거래되기 위해서 필수불가결한 물리적 요소들을 작품의 영역으로 호출시킴으로써 미술작품에 대한 이면을 뒤집어보려는 시도이다. 또한 공공적 성격을 가진 공간으로서의 전시장이 아닌 (타인의) 사적인 공간에서 이루어지는 사적인 경험을 유도함으로써, 작업이 놓여있는 장소와 시간의 특정성을 부각하여 반복 불가능한 지금 여기를 만들고자 한다.
화려하게 치장하는데 여념이 없는 도시인 서울 그 한복판, 시대를 거스르는듯한 퇴색하고 낡은 세운상가의 일상 풍경은 사람들 각자의 비밀스러운 사연을 감춰주기에 적절히 음침하고, 바쁘며, 무심하다. 현대의 미술도 이곳에서만큼은 굳이 드러내고 싶지 않은 취미활동처럼 어쩌면 지극히 사적인 경험이고 인식이라는 의도의 선상에서, 작품을 둘러싸고 있는 물리적 요소들이 작품으로 호출되었을 때 발생하는 질문을 공유하고자 한다.

The exhibition project, [A Collector’s Secret Storages], is about an imaginary contemporary art collector. I have imagined this covert and secret collector and created his shop, storage, office at Sewun Commercial District. These were the places of his collection, research and extraordinary hobby. Invitations were sent to selected viewers and not open to the public. The invitees visited these secret storages and enjoy the exhibition privately. This unconventional way of exhibition and viewing was chosen as an instrument to induce environments and conditions (i.e. physical conditions, pedestals, wrappings and other factors suitable for exhibiting or preserving artworks) as the main theme of the exhibition, and to introduce physical elements, essential for exhibition and transaction of artworks, into the realm of art works, instead of art works in a conventional sense, which viewers generally appreciate in regular exhibitions. It was an endeavor to show the hidden side of artworks, as well as to lead invitees to personal experiences in a private space (of a stranger), instead of an exhibition site open to the public, and to create irreversible ‘here and now’ by focusing on specificity of time and space.
At the center of Seoul, the city always busy decorating itself splendidly, there was old and rusty Sewun Commercial District, which definitely looked outdated. As the landscape of Sewun was enough to cover up secret stories of the people there, it was adequately gloomy, busy and indifferent. In the District, even the contemporary arts could be secret  hobby which you might not want people know. It was to say that arts might be just private experiences and personal perceptions. To deliver this message, the physical elements surrounding artworks are introduced in the exhibition and the question raised by this unconventional settings were shared with invitees.





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